گردشگري الكترونيك

نگاهی نو به صنعت گردشگری در هزاره سوم

میراث دیجیتالی
ساعت ٢:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/٤/٢۸ 

جامعه اطلاعاتي ، حفظ و معرفي ميراث فرهنگي بشر

ميراث ديجيتال ، ميراث مشترک بشر

 

    نابودي ميراث بشري به هر شكل به معناي فقير شدن تمامي ملت ها است. انسانها از دوران باستان در هر يك از جوامع خويش به تناسب زيست بوم، ضرورت هاي زندگي و خصائص فرهنگي خويش خلق آثار مادي ، معنوي و فرهنگي ارزشمندي را سبب گرديده اند كه امروزه اين آثار در نگاه جهاني و محلي به عنوان ميراث فرهنگي بشري از اهميت بسزائي برخوردار است . اين آثار در نگاه عمومي و ... شدن به عنوان ميراث مشترك بشر در نگاه عامه و محلي نهايتاً به عنوان ميراث مشترك كشورهاي يك موزه تمدني قلمداد مي گردد . در جامعه اطلاعاتي و عمر زندگي ... محور بشر همچون عصر شكار و كشاورزي و ... ، دستاوردهاي ارزشمندي به عنوان ميراث بشري پديد مي آورد و از خود برجاي مي گذارد كه خود بخشي از ميراث بشري محسوب مي گردد. ميراثي كه در نتيجه ارتباط كنشي فرد فرد بشر در جامعه اطلاعاتي به وجود مي آييد . مورد بازديد و بررسي قرار مي گيرد و حفظ مي شود.

    يونسكو با اعتراف به اينكه منابع اطلاعاتي و بيان خلاق بيش از پيش به شكل ديجيتالي توليد ، پخش، كسب و حفظ مي شوند و به اين ترتيب ميراث جمهوري و ديجيتالي ، به وجود مي آورند، در سي و دومين نشست كنفرانس عمومي خود كه در هفدهم اكتبر 2003 ميلادي در پاريس برگزار شد، ضمن به رسميت شناختن ميراث ديجيتالي به عنوان ميراث مشترك بشر " منشور حفظ ميراث ديجيتالي " را تصويب نمود.

    ميراث ديجيتالي ماهيتاً هيچ گونه محدوديت زماني ، جغرافيائي، فرهنگي يا صوري ندارد. اين ميراث به فرهنگ خاصي تعلق دارد. اما به صورت مجازي براي تك تك مردم جهان قابل دسترس است، و بر همين اساس ميراث ديجيتالي تمام كشورها ، مناطق و اجتماعات بايد حفظ شده ، براي ارائه تصويري متعادل و منصفانه از تمامي ملت ها ، فرهنگ ها و زبان ها در طول زمان در دسترس باشد. برهمين اساس فردفرد اعضاء جامعه اطلاعاتي كه خود از خالقان معرفي كنندگان و بهره برداران ميراث ديجيتالي به شمار مي آيند در حراست، حفاظت احياء و معرفي اين دستاورد بشري همچون ميراث فرهنگي مادي ، معنوي  و طبيعي مسئولند.

    دولت ها ، نهادهاي بين المللي و سازمانهاي مردمي هم براساس " منشور حفظ میراث ديجيتالي " نيز وظيفه حفاظت ، معرفي و ايجاد دسترسي مناسب به اين دستاورد انسان عصر اطلاعات و دانائي برعهده دارند.

    بدون شك دولت ها به علت چالش ها و مشكلات متعدد همانگونه كه در حفاظت از ميراث فرهنگي مادي معنوي و طبيعي كشور خويش ناتوان مانده اند ، در حفظ و معرفي ميراث ديجتالي خويش با محدوديت ها و نواقصي روبرو خواهند بود، در اين ميان فرد فرد اعضاء جامعه اطلاعاتي ، سازمانهاي مردم نهاد مي توانند نقش موثري در حفظ اين ميراث مشترك كه ... مرزهاي جغرافيائي در حال شكل گيري رشد است ايفاد نمايند.


کلمات کلیدی:
 
تکالیف قانونی دستگاههای اجرائی در توسعه گردشگری
ساعت ۱۱:۱۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/٤/٩ 

تكاليف و وظايف قانوني ساير دستگاه هاي اجرائي كشور

در

توسعه ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگري

تكاليف قانوني ، دستگاههاي مجري . سازمان اجرائي و نظارت»

 

 (براساس قانون برنامه چهارم توسعه و اسناد توسعه ويژة مادة 155)

 

 

مقدمه:

  توسعة پايدار صنعت گردشگري ، بدون مشاركت ساير دستگاههاي اجرائي كشور امكان‌پذير نخواهد بود. برهمين اساس در قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي ، سياسي ، فرهنگي و اجتماعي جمهوري اسلامي ايران اسناد توسعه "ميراث فرهنگي و گردشگري" با دو رويكرد بخشي " قابل اجراء توسط دستگاه" و فرابخشي           "قابل اجراء توسط ساير دستگاههاي مؤثر " تدوين گرديده است.

  يقيناً حصول به توسعه پايدار صنعت گردشگري نيازمند توجه به حسن اجراء تكاليف بخشي و                    فرابخشي مي‌باشد.

 

تكاليف فرابخشي ( وظايف ساير دستگاهها در قبال توسعه ميراث فرهنگي و گردشگري )

  مهم‌ترين تكاليف ساير دستگاهها در قبال توسعه ميراث فرهنگي و گردشگري با توجه به اسناد توسعه ويژة (موضوع بند (ج) ماده 155 قانون برنامه چهارم توسعه) عبارتست از:

 

الف) وزارت امور خارجه:

- گنجاندن موضوع تبليغ و بازاريابي براي سفر به ايران به عنوان يكي از وظايف اصلي سفارتخانه‌هاي كشور در بازارهاي هدف.

-  تسهيل صدور ويزا و ورود و خروج اتباع بيگانه از بازارهاي هدف

- اعمال تخفيف ويژه در عوارض ورود به كشور معادل 60 درصد براي گردشگران ورودي به خصوص براي تورهاي گروهي

 

ب) وزارت آموزش و پرورش:

- تدارك موضوعات درسي درخصوص ميراث فرهنگي و گردشگري

 

ج) وزارت امور اقتصادي و دارائي:

- توسعه فعاليت‌هاي بيمه‌اي مرتبط با گردشگري و ميراث فرهنگي

 

د) بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران:

- ايجاد امكانات مناسب براي استفاده از كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي

 

و) وزارت راه و ترابري:

- ايجاد بستر مناسب براي توسعه فعاليت شركت‌هاي داخلي و خارجي در پروازهاي داخلي و بين‌المللي

- بهبود سطح ايمني و خدمات در مسيرهاي هوائي و ريلي و توسعه مسيرهاي بين‌المللي و ترانزيت

- ارتقاء سطح ايمني و كاهش متوسط عمر ناوگان مسافري در حمل و نقل جاده‌اي و گسترش و توسعه شبكه بزرگراهي كشور شامل مسيرهاي ( تهران ، شمال – تهران ، مشهد- نطنز – يزد – كرمان – بم ، ساوه – همدان – كرمانشاه و اصفهان – شيراز)

  ساماندهي 8 محور مهم گردشگري كشور از لحاظ امكانات رفاهي بين‌راهي و ايمني شامل (تهران – تبريز ، اروميه ، تهران – اصفهان – شيراز، تهران – همدان – كرمانشاه – تهران، مشهد ، تهران – مازندران ، تهران – يزد – كرمان- سيستان و بلوچستان ، تهران – لرستان – خوزستان، تهران – گيلان – اردبيل)

 

ر) وزارت كشور:

- ساماندهي حمل و نقل و ايجاد خدمات حمل و نقل شهري با كيفيت بالا در شهرهاي عمده گردشگري و گسترش و ساماندهي ترمينال‌هاي ورودي كشور

- ساماندهي در زيباسازي شهرهاي توريستي به خصوص در نوار ساحلي درياي خزر و ايجاد سيستم‌هاي مناسب براي دفع زباله و رفع آلودگي در حداقل زمان ممكن

 

ز) وزارت علوم تحقيقات و فناوري:

- ايجاد و توسعه دانشكده‌ها و پژوهشكده‌هاي مرتبط با موضوع ميراث فرهنگي و گردشگري در                 دانشگاههاي كشور

 

س) سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران

- استفاده از شبكه‌هاي برون مرزي صدا و سيما براي تبليغ جاذبه‌هاي گردشگري و ايجاد انگيزة سفر به ايران

- استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در صدا و سيما و ساير رسانه‌هاي ملي براي ترويج فرهنگ گردشگري و ميراث فرهنگي و ترويج كد اخلاق جهانگردي

 

ش) ساير دستگاههاي اجرائي:

- ايجاد تنوع جاذبه‌هاي گردشگري از طريق گسترش برگزاري مسابقات بين‌المللي ، ورزشي ، برگزاري كنفرانس‌ها، فستيوال‌ها ، جشنواره‌ها و رويدادهاي سياسي ، فرهنگي و علمي بين‌المللي.

 

سازماندهي اجرائي:

  براساس اسناد توسعه ويژه (موضوع بند (ج) مادة 155 قانون برنامه چهارم توسعه) سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري به عنوان مسئول اصلي اجراي اين سند مي‌باشد. ولي در مواردي كه اقدام كننده           هر يك از اقدامات اجرائي ساير دستگاههاي اجرائي كشور باشند، دستگاههاي مذكور مسئوليت اجراي آنها را خواهند داشت.

  راهكارهاي اجرايي هركدام از اين اقدامات توسط  " كانون ملي گردشگري" تهيه و براي اجراء ابلاغ            خواهد شد.

 

نظارت بر اجراء:

 كانون ملي گردشگري پس از تهيه راهكارهاي اجرائي و ابلاغ به دستگاههاي مذكور ، گزارش‌هاي نظارتي را از دستگاههاي مربوط دريافت و به شورايعالي ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري ، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارسال مي‌نمايد.

 

ملاحظات:

  گذشت حدود دو سال از ابلاغ قانون برنامة چهارم توسعه و ورود به سال سوم اجراي آن ، هشداري است براي آغاز فعاليت‌ جدي از سوي سازمان مبني بر پيگيري و مطالبه اقدامات ساير دستگاههاي مسئول در حوزة توسعه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ، بنابراين:

1- فعال ساختن كانون ملي گردشگري

2- تهيه دستورالعمل اجرائي هر يك از مواد و وظايف قانوني ياد شده از سوي كانون

3- اخذ گزارش نظارتي وضعيت موجود (سال‌هاي اول و دوم اجراي برنامه) و ارسال به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور

4- فعال ساختن شوراي عالي ميراث فرهنگي ، صنايع دستي  و گردشگري براي جامة عمل پوشاندن به تكاليف يادشده ضروري به نظر مي‌رسد.

 


کلمات کلیدی: