گردشگري الكترونيك

نگاهی نو به صنعت گردشگری در هزاره سوم

دور دنیا با یک کلیک
ساعت ٢:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۳/٢٧ 

نگاهی به گردشگری الکترونیک ، راهکاری برای تحقق توسعه گردشگری در ایران -1

دور دنیا دریک کلیک

با

گردشگری الکترونیک

گذار از عصر صنعتی (industry revolution)به دوران طلایی عصر اطلاعات(communication revolution) ، فضای جوامع اطلاعاتی (information society) را با تغییر روبرو کرده است . وقتی ابزارهای نوین در ارتباطات و اطلاع رسانی به خدمت شهروندان در می آیند ، باید منتظر تغییر در شیوه های زندگی روزمره بود. یکی از این تغییرات ، دگردیسی در گردشگری و تولد گردشگری مجازی است.

گردشگری الکترونیک (مجازی )

 

 

 


گردشگری الکترونیک ( مجازی) (e-tourism) مقوله جالبی است که دو دهه از پدید آمدن آن نمی گذرد. گردشگری مجازی ، حضور در سرزمین دیجیتالی وب و مشاهده داده های صوتی ، متنی و تصویری از دنیای فیزیکی پیرامون ما است .
دور دنیا که در نوشته ژول ورن ، نویسنده شهیر فرانسوی در هشتاد روز امکان پذیر شد ، امروز با ابر متن های اینترنتی ، با یک کلیک امکان پذیر است.

دور دنیا با یک کلیک ، آرزویی بود که امروزه از مرحله واقعیت به حقیقتی غیر قابل انکار مبدل شده است . بااستفاده از سایت های کاخ موزه ها ، اماکن باستانی جهان می توان به دنیایی اطلاعات متنی و تصویری از نمادهای تاریخ باستان دست یافت. برخی از پایگاه های دولتی در اینترنت ، امروزه سیستم های دوربین شهری خود را به سرزمین دیجیتال نیز پیوند داده اند.
بااین دوربین ها می توانید شهرهای مختلف را به صورت زنده مشاهده کرده و حتی از ان ها عکس یادگاری بگیرید. شهرداری تهران و حتی سایت مرکز کنترل ترافیک استان تهران ، چنین سرویسی را در دسترس علاقمندان قرار داده است.
اما این که چرا مجموعه ارزشمند پاسارگاد یا بیستون یا سعدآباد تهران ، از چنین سایت های مالتی مدیا بی بهره اند ، پاسخی برای آن نیافتیم؟! خیلی از علاقمندان به بازدید از موزه های بزرگ جهان ، از هرمیتاژ مسکو تا لوور پاریس ، از تارنماهای اینترنتی ان ها برای مشاهده اطلاعات استفاده می کنند.

حتی ، رزرو بلیط هواپیما ، هتل ، مسابقات بین المللی ورزشی و جشنواره های فرهنگی هنری جهانی ، امروز با رفتارهای سازمانی الکترونیکی همراه شده است . میلیون ها کاربر از سراسر جهان ، به دنبال برگزاری تابستانی مسابقات جام جهان در شهرهای آلمان ، امروزه از سایت های دولتی و غیر دولتی گردشگری این کشور استفاده می کنند.

این مسئله ، نقش قابل توجهی در آشنایی با فرهنگ و دانش و پتانسیل تجاری و سیاسی و علمی دولت فدرال آلمان داشته است . وقتی کانال ARD DAS ERSTE آلمان ، پخش مستقیم مراسم قرعه کشی را چند ماه پیش پخش کرد ، بیش از 2 میلیارد بیننده از سراسر جهان و صدها میلیون کاربر اینترنت ، این مراسم را نظاره گر بودند. این مسئله ای بود که تاثیر زیادی روی ارتقای سطح حداکثری علاقمندی برای سفر به کشور آلمان ایجاد کرد. به هر حال ، با ارتقای سیستم های اطلاع رسانی و ارتباطی دولتی در اینترنت و گسترش دولت الکترونیکی (E-GOVERNMENT) روی سرزمین دیجیتال ، می توان به توسعه توریسم اینترنتی و استفاده از میلیون ها دلار فواید آن امیدوار بود.

چند سوال ؟

 

 

 

 

 

 

اگر یک فرانسوی بخواهد به ایران بیاید ، سایت های دولتی ما چه قدر به او کمک می کند ؟ چه قدر راهنمای الکترونیکی کشور ایران در اینترنت ، کار ساز خواهد بود؟ چه قدر وب پیج های ایرانی دولتی یا خصوصی در زمینه گردشگری ایران ، به زبان فرانسوی یا انگلیسی است ؟ این ها پرسش هایی است که باید مراکز مربوط به این صنعت مهم در کشور به ان اهتمام کنند.
آیا موزه ها ، مراکز باستانی ، مراکز گردشگری مهم کشور و شهرهای ایران ، دارای پایگاه های الکترونیکی مالتی مدیای چند زبانه برای اطلاع رسانی از پتانسیل تمدن 2500 ساله ایران هست؟ متاسفانه با وجود بیش از 1000 سایت دولتی ایران در اینترنت و بیش از 50 هزار سایت خصوصی فارسی در وب ، هنوز مجموع عملکرد دولت الکترونیکی ایران در حوزه گردشگری مجازی ، به سمت اشتغال زایی مولد و اطلاع رسانی فراگیر هدفمند پیش نرفته است.

سایت های سفارت خانه های ما در خارج از کشور ، وضعیت مطلوبی ندارند و سازمان های دولتی ایران در اینترنت ، بستر ارتباط دیجیتالی خوبی با مخاطبان درون و برون سازمانی خود نیستند.

چندی پیش(حدود یک سال قبل ) ، دبیرجامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در گفت و گو با ایسنا ، از راه اندازی بانک جامع اطلاعات توریستی کشور به منظور دسترسی آسان به خدمات اطلاع رسانی مراکز توریستی خبر داد. البته قرار است ، 44 وزیر جهانگردی برای شرکت دراجلاس UNWTO به زودی وارد تهران شوند که امیدواریم در این همایش ، مسئولان نسبت به اهمیت گردشگری مجازی نیز به تجربه اندوزی بپردازند. کشوری مثل تونس که یک صدم جاذبه گردشگری ایران را ندارد ، اما به گفته آمار ، 10 برابر ایران گردشگر دارد.

این را سفیر پیشین تونس در ایران ، در دی ماه هشتاد و چهار اعلام کرد ! چرا واقعا نباید با پتانسیل سرزمین دیجیتالی وب ، واقعیت های گردشگری در کشور 4 فصل ایران را به دنیا اعلام کرد؟ به هر حال رسم درآمد زایی از صنعت فناوری اطلاعات ، فقط مربوط به تولید نرم افزار و سخت افزار نیست . همان طور که کتاب الکترونیکی و تجارت الکترونیکی ، نقش مستقیمی در توسعه درامد زایی دارند ، گردشگری مجازی هم به صورت غیر مستقیم ، بازاریابی بین المللی در حوزه گردشگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

چند نمونه جالب برای گردش الکترونیکی

 

 

 

 

سازمان گردشگری ایران در سایت http://www.itto.org ، مشهورترین سایت گردشگری ایران در وب است . اطلاعات جامع چند زبانه فرصت خوبی را برای علاقمندان به مشاهده ایران از طریق وب ایجاد کرده است. اما با وجود صدها سایت مربوط به هتل ها ، مراکز گردشگری و اطلاع رسانی ایرانی در وب ، هنوز به سایت جامع مطلوبی برای نیل به گردشگری مجازی درایران ، فراهم نشده است . برای تجربه اندوزی از سیستم گردشگری مجازی می توان به سایت هایی که در ادامه معرفی می شوند ، مراجعه کرد. یکی از این سایت ها ،www.etourismnewsletter.com سایت درسهای در گردشگری الکترونیکی است ، لینکهای مختلفی را ارائه می کند که جالب توجه است. دکترین گردشگری الکترونیکی در اروپا در سال 2003 در نشانی www.eyefortravel.com/etourism2003 در دسترس است .
آیا فکر می کردید که کشور آفریقایی نامبیا ، سایت اطلاع رسانی برای توانمندی های گردشگری خود داشته باشد ؟ بله ، کشور چیتاهای پر سرعت در نشانی www.e-tourism.com.na تارنمای خوبی را راه اندازی کرده است .

این وضعیت برای کشور دیجیتالی مالزی ، هم صادق است . مالزی مجازی دات کام یاwww.virtualmalaysia.com نام پایگاهی است که قطب گردشگری آسیا را با برج های سر به فلک کشیده و دانشگاه های چند رسانه ای اش www.mmu.edu.my به مخاطبان این کشور معرفی میکند.

به هر حال ، 256 هزار وب پیجی که موتورهای جست و جو برای گردشگری مجازی ارائه می کنند ، عمق ارزش گذاری به موقله گردشگری مجازی را به ما نشان می دهد  

بااین اوصاف ، برای ارتقای صنعت گردشگری ایران زمین ، باید به گردشگری مجازی توجه شایانی داشت . توسعه پایدار ، ارتقای درامد ملی و افزایش حداکثری دانش جهانی از توانمندی و پتانسیل فرهنگی ، علمی و بومی ایران ، با گردشگری به بهترین شکل ممکن امکان پذیر خواهد بود. بنابراین ، اشتغال زایی مولدی که از جانب فناور ی اطلاعات و ارتباطی روز ، می تواند در اختیار رشد GNP ایران قرار بگیرد ، با وجود مولفه های اثر بخش E-TOURISM قابل حصول خواهد بود. پیشنهاداتی برای گسترش گردشگری مجازی در کشور در خاتمه ارائه می شود که عبارتند از:

-ایجاد و تدوین دوره های آموزش الکترونیکی توسعه گردشگری در مراکز دانشگاهی

- تبلیغ سایت های گردشگری رسمی ایران در کلیه سایت های دولتی کشور در وب

-بازبینی ، اصلاح و مدیریت سایت های اطلاع رسانی مراکز گردشگری ایران در اینترنت 

-دخالت دادن وِزن گردشگری مجازی در چشم انداز گسترش صنعت گردشگری درایران

-ایجاد نهادی تحت عنوان مرکز گردشگری مجازی در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری

راه اندازی پایگاه های اطلاع رسانی دیجیتالی درون شهری ایجاد کارت های الکترونیکی اعتباری برای استفاده از مراکز گردشگری ایران و فروش ان از طریق وب برای مخاطبان داخلی و بین المللی 

در یک کلام ، نباید تعامل وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای دولتی با سازمان ایرانگردی کشور را برای گسترش بسترهای گردشگری مجازی که همانا توسعه ویزای الکترونیکی ، رزرواسیون و مسائلی در این وادی است ، فراموش کرد.

 

 

 

چه باید کرد؟